امروز پنجشنبه 20 اردیبهشت 1403 http://diyabet.cloob24.com
0

 Complications of Diabetes /عوارض ناشی از دیابت

 

 

بالا بودن مداوم قند خون می تواند باعث آسیب برخی اعضای بدن شود البته با مطالعات متعدد ثابت شده است که کنترل دقیق قند خون می تواند از پیدایش یا پیشرفت این عوارض جلوگیری نماید. اعضایی که ممکن است بیشتر براثر دیابت آسیب ببیند عبارتنداز:

 

چشم

قند خون بالا سبب پیدایش آسیب در شبکیه چشم ها می گردد.اگر آسیب شبکیه چشم به سرعت درمان نشود باعث کاهش قدرت دید و حتی نابینایی می گردد.حتماً باید حداقل سالی یک بار برای معاینه دقیق چشم هایتان به چشم پزشک مراجعه کنید تا در صورت لزوم با در مان به موقع آسیب های شبکیه،از نابینایی پیشگیری شود.

کلیه

کلیه عضو حساسی است که در برابر بیماری دیابت بسیار آسیب پذیراست.امروزه بیماری کلیوی ناشی از دیابت از شایعترین علل نیاز به انجام دیالیز در ایران است.شما باید با مراجعه به مراکز درمانی، فشارخون وکارکرد کلیه هایتان رابه طور منظم بررسی نمایید. فشارخون بالا باعث تسریع در تخریب کلیه ها می شود.آزمایش ادرار نیز یکی از شیوه های آسان ولی مهم در ارزیابی کارکرد کلیه هاست.


قلب

در مبتلایان به دیابت به دلیل وجود اختلال در سوخت وساز قندها وچربی ها احتمال آسیب رگ های تغذیه کننده عضله قلب و سرعت پیشرفت این آسیب ها ممکن است بیش از دیگر افراد جامعه باشد.آسیب رگ های فوق موجب قطع خونرسانی به عضله قلب وپیدایش دردهای سینه و درموارد شدیدتر سکته های قلبی و مغزی می شود.با رعایت نکات زیرمی توان از ایجاد این آسیب ها پیشگیری کرد:

  • ترک سیگار (در جلوگیری از پیشرفت عوارض قلبی وعروقی بسیار مهم است)
  • کاهش وزن (در صورت اضافه وزن)
  • کاهش میزان چربی رژیم غذایی (به ویژه چربی های اشباع شده)
  • انجام ورزش های منظم
  • نگاه داشتن فشارخون درمحدوده طبیعی

پاها

آسیب رگ های خونی براثر بیماری دیابت باعث کاهش جریان خون در پاها می گردد. همچنین سبب آسیب اعصاب حسی پاها می شود، در نتیجه حساسیت پاهای شما نسبت به محرک های دردناک یا گرما وسرما به تدریج کاهش می یابد.این دو گونه آسیب (رگ ها و اعصاب)پاهای شما را مستعد زخم هایی می کند که ممکن است در مراحل ابتدایی متوجه وجود آن ها نشوید.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه