امروز شنبه 08 اردیبهشت 1403 http://diyabet.cloob24.com
0

1- اندازه گیری قند خون ناشتا:

Fasting Blood Sugar (FBS)

اولین نکته ضروری درباره این تست این است که فرد مورد آزمایش باید 8 الی 12 ساعت ناشتا باشد و برای شام به صرف یک غذای سبک بپردازد، و روز بعد بدون صرف صبحانه و اول وقت به آزمایشگاه مراجعه کند. البته نوشیدن کمی آب اشکالی ندارد!

برای اندازه گیری قند خون از نمونه خون وریدی بدون ماده ضد انعقاد استفاده می گردد(سرم).آزمایش در اسرع وقت باید انجام گیرد. در صورت عدم امکان انجام آزمایش، سرم نمونه باید جدا گردد و در یخچال نگهداری شود.

در صورتی که مقدار قند خون مساوی یا بیشتر از  g/dL126 باشد، آزمایش یک بار دیگر انجام می شود و اگر در نوبت دوم نیز مقدار قند خون مساوی یا بیشتر از  g/dL126 باشد، ابتلا به دیابت قطعی است.(میزان نرمال گلوکز ناشتا g/dL105-70 می باشد که البته بسته به روش انجام و کیت مصرفی ممکن است متفاوت باشد(

اگر میزان قند خون ناشتا بین g/dL125-105 باشد، فرد آزمایش دهنده نه سالم است و نه بیمار. به این وضعیت اختلال در قند ناشتا می گویند. این افراد در معرض بیماری دیابت هستند و باید رژیم غذایی مناسب همراه با فعالیت منظم ورزشی روزانه داشته باشند.


2- آزمایش تحمل گلوکز:

Oral Glucose Telorance Test (OGTT)

در این آزمایش ابتدا مقدار 75 گرم گلوکز محلول در آب به فرد آزمایش دهنده می دهند و دو ساعت بعد قند خون را اندازه می گیرند. اگر مقدار قند خون مساوی یا بیشتر از g/dL200 باشد، ابتلا به دیابت قطعی است و نیازی به تکرار دوباره نیست. در صورتی که مقدار قند خون کمتر از g/dL140 باشد نتیجه آزمایش طبیعی قلمداد می گردد. اگر مقدار قند خون بین g/dL199-140 باشد، فرد دچار اختلال تحمل گلوکز است.

3- اندازه گیری قند خون غیر ناشتا:

Blood Sugar (BS)

در صورتی که فرد آزمایش دهنده ناشتا نباشد، آزمایش انجام می شود و اگر قند خون کمتر از g/dL200 باشد، نتیجه آزمایش طبیعی است و شخص سالم است. اگر مقدار قند خون مساوی یا بیشتر از g/dL200 باشد، آزمایش یک بار دیگر انجام می شود، و در صورتی که نتیجه نوبت دوم نیز مساوی یا بیشتر از g/dL200 باشد، شخص آزمایش دهنده مبتلا به دیابت است. آزمایش قند غیر ناشتا معمولا برای تشخیص دیابت مورد استفاده قرار نمی گیرد.

4- هموگلوبین گلیگوزیله:

Glycated Hemoglobin (HbA1c)

Glycation افزودن غیر آنزیمی قند به گروه های آمینی پروتئین است.HbA دارای 2 زنجیره α و2 زنجیره ß است.HbA1c به وسیله اتصال گلوکز به ناحیه N ترمینال اسید آمینه والین زنجیره بتای HbA شکل می گیرد.

این هموگلوبین برای بررسی وضعیت هیپرگلیسمی در طول عمر 120 روزه گلبول قرمز به کار می رود. هموگلوبین گلیکوزیله در پاسخ به افزایش قند خون، افزایش یافته و نوع خاصی که منحصرا به گلوکز اتصال می یابد به نام HbA1c یعنی شاخص برتر بیماری دیابت، مورد استفاده قرار می گیرد.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com
ارسال دیدگاه